EmailTwitterLinkedIn

Een traject met impact en de optimale leer/werk balans

Een artikel over het opleidingstraject met de Noordelijke Omgevingsdiensten en de ODNL Academie. 

Het binden en boeien van young professionals in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Tel daarbij op: enige onbekendheid en ‘the war on talent’. Daarmee lijkt het schier onmogelijk om jong talenten te werven. Met een nieuw opleidingsprogramma voor trainees pakten de Noordelijke Omgevingsdiensten samen de handschoen op, met succes! 

“Samen met de ODNL Academie hebben de FUMO, OD Groningen en RUD Drenthe een traineeprogramma ontwikkeld waarin we net-afgestudeerden op hbo of wo niveau in twee jaar opleiden tot Vergunningverlener of Toezichthouder bij een van de Noordelijke Omgevingsdiensten”, vertelt HR adviseur Mariette Schut van RUD Drenthe. “In onze gezamenlijke arbeidsmarktcampagne profileren we ons als interessante werkgever van het Noorden die zo’n 600 arbeidsplaatsen biedt verdeeld over de drie omgevingsdiensten. Het traineeprogramma maakt onderdeel uit van deze campagne. Trainees krijgen een baan met impact, maatschappelijke betrokkenheid, fijne collega’s en een optimaal opleidingstraject dat bestaat uit drie leerlijnen. Zo werk je aan de vakinhoud, ga je met het ontwikkelen van competenties aan de slag en wordt  er tijdens intervisiebijeenkomsten  geleerd van vragen en problemen uit de dagelijkse praktijk van de trainees. Kortgezegd: leren met elkaar en van  elkaar.” 

Ontwikkelingsversneller 
Het werken aan verschillende competenties is vrij uniek in een dergelijk opleidingsprogramma, maar volgens Mariette zeer belangrijk. Enthousiast vertelt ze: “Wij denken dat persoonlijke vaardigheden, naast de kennis, heel erg belangrijk zijn voor dit werk. Je moet namelijk kunnen adviseren, je bewust zijn van het politieke speelveld. Tevens moet je kunnen omgaan met weerstand en je op de juiste manier kunnen uitdrukken. Vergeet niet, onze trainees hebben weinig tot geen werkervaring binnen dit vakgebied. In de intervisie wordt er geleerd van vragen en problemen uit de dagelijkse praktijk. Door het delen van de vraagstukken en deze te gezamenlijk te bespreken worden nieuwe aanpakken, inzichten en oplossingen verkregen. We hopen dat de trainees door intervisie nog meer grip krijgen op hun leer- en ontwikkelingsproces. En dat hierdoor de groepsbinding toeneemt. Als je dit soort aspecten meeneemt in het opleidingstraject, dan werkt dat als een ontwikkelingsversneller!” 

Voldoende inwerkuren 
Eén van de trainees die deelneemt aan het programma is Bouke Feenstra. Hij is trainee Toezicht & Handhaving bij de FUMO. Het werk bij de omgevingsdienst is nieuw voor hem. “Ik kom uit het laboratoriumonderzoek dankzij mijn studie Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, maar dat was voor mij niet sociaal genoeg. Je bent immers altijd met je eigen dingetje bezig.” Bij de FUMO bevalt het hem goed. “Inmiddels voer ik al zelf toezicht uit en gelukkig zijn er voldoende inwerkuren voor trainees. Dat houdt in dat ik voldoende tijd krijg om mezelf te ontwikkelen en niet hetzelfde van mij wordt verwacht als van reguliere collega’s.” 

Bouke vertelt dat hij de combinatie van werken en leren als zeer prettig ervaart. Net als de combinatie tussen de vakinhoud en de intervisie in het traineetraject. “Het is prettig omdat je, als je eraan begint, eigenlijk geen verstand hebt van het beroep. Dat deel je met alle trainees. Iedereen doet tijdens het werk andere ervaringen op. Door dit met elkaar te delen, leer je ook heel veel van elkaar. Niet iedereen reageert hetzelfde op een boze gesprekspartner. Het is fijn om dit vanuit verschillende invalshoeken en standpunten te bespreken en ideeën daarover met elkaar uit te wisselen.” 

Goed voorbereid op de toekomst 
Ook Erianne Lever volgt het traineetraject. Ze is werkzaam voor OD Groningen en is bezig met de afronding van haar Bachelor Milieuwetenschappen. In tegenstelling tot Bouke, die de leerlijn toezicht & handhaving volgt, volgt Erianne de leerlijn vergunningverlening. In de praktijk betekent dit dat ze beiden dezelfde basiskennis krijgen, maar na een half jaar anders worden opgeleid. Wat overeenkomt is hun visie op de opleiding. “Het bevalt me goed en het is ontzettend leerzaam”, vertelt ze enthousiast. “Wat ik fijn vind is dat alle docenten veel ervaring hebben met het vakgebied. Hiermee kunnen zij specifiek aangeven welke kennis daadwerkelijk belangrijk is om op te doen, naast de generieke kennis waarover je standaard moet beschikken. Al met al geeft mij het traineetraject het vertrouwen dat ik goed voorbereid ben op de toekomst!” 

Op de kaart gezet 
Dat is ook precies wat Mariette en haar collega’s van HR willen bereiken met dit traject. “In plaats van dat we in dezelfde vijver vissen naar dezelfde professional zetten we ons werk gezamenlijk op de kaart. Zo zijn we een interessante overkoepelende werkgever met drie verschillende smaken. Natuurlijk zijn OD Groningen, de FUMO en RUD Drenthe verschillend van elkaar en hebben we onze eigen-aardigheden. Maar we worden sterker omdat er wat te kiezen is voor jong talent dat uiteindelijk werkt aan een schoon en veilig Nederland, nu en in de toekomst.” 

Volgend jaar zijn de 11 trainees klaar met het traject en lonkt een succesvolle carrière bij een van de omgevingsdiensten. Vakspecialisten die dan nog in hun kinderschoenen staan, waarvan verwacht wordt dat er nog verder ontwikkelpotentieel is. Om uiteindelijk jarenlang een waardevolle bijdrage te leveren aan de leefomgeving van Noord-Nederland. Samen sta je sterker, zo blijkt maar weer. 

Samen met de ODNL Academie 
Het traineeprogramma heeft een duur van twee jaar en is ontwikkeld door de drie omgevingsdiensten in samenwerking met de ODNL Academie. Het opleidingsinstituut is de vaste samenwerkingspartner van de Noordelijke Omgevingsdiensten. Volgens Marion van de Walle-Bentlage was het een uitdagende puzzel om te leggen, “met meerdere kennistrainingen, terugkerende intervisiemomenten en een 17-daagse HAMIL-opleiding die uiteindelijk passend is geworden voor alle partijen. Daar ben ik trots op!”